• Senaste nyheter
  • Populärt
  • Visa allt
ATG i nytt samarbete inför Mustaschkampen

ATG i nytt samarbete inför Mustaschkampen

Revolution inom Robotik: Yangs Forskning

Robotar som lär av varandra kan revolutionera industrin

Svenskarnas förståelse för AI behöver förbättras

Mailadresser, köpa leads på Leadsson
Hackare som utför cyberbrott

Cyberrisker under Black Friday: Viktigt för både återförsäljare och konsumenter

Hela 70 procent av svenskarna kan tänka sig att ge bort rekonditionerad elektronik

Fynda hållbar elektronik i jul – Refurbed delar med sig av sina bästa tips

Apple Store

Cisco-studie: Mac-användare överträffar PC-användare i produktivitet och säkerhet

Karderinis

För Palestina och världen

Resor som erbjuder spelnöje och som är värda att älska

Nanopartiklars inverkan på hälsan i fokus för nytt forskningsprojekt

Gammal dator

Enea donerar historisk e-postterminal till Tekniska museet

Pumpor

Pumpaparaden i Hammarby Sjöstad: Höstens magiska evenemang

Judar bakom staket i Israel

Ökande trend: Judars omvända invandring från Israel

Äldre händer

Folkinitiativ i Nynäshamn kämpar för kommunal hemtjänst i hela kommunen

En man som promenerar med en plånbok i sin kavaj

Vad är ett privatlån och hur fungerar det?

  • Kontakta redaktionen
lördag, december 2, 2023
ABC Nyheter – Nyheter som gör skillnad
  • Sverige
  • Utrikes
  • Nöje
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Politik
  • Insändare
  • Krönikor
  • Kontakt
No Result
View All Result
ABC Nyheter – Nyheter som gör skillnad
No Result
View All Result
Home Samhälle

ATG i nytt samarbete inför Mustaschkampen

Kampanjen får medial uppmärksamhet för Sveriges modigaste mustasch

Av Daniel Lilja
Nyhetskategori: Samhälle
0
ATG i nytt samarbete inför Mustaschkampen
5.1k
SHARES
14.6k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

November är Mustaschkampens månad där organisationer, företag och föreningar uppmärksammar Sveriges vanligaste cancersjukdom, prostatacancer. ATG är en av få spelaktörer som lägger fokus på att öka medvetandet kring sjukdomen. 

Varje år anordnas Mustaschkampen som är prostatacancerförbundet kampanj för att skapa uppmärksamhet kring den manliga hälsan och prostatacancern. Cancerformen är Sveriges vanligaste cancersjukdom och varje år drabbas över 10 000 män av sjukdomen. Med hjälp av ett blodprov som kallas för PSA-prov går det att upptäcka cancern innan den ger några symtom. En tidig upptäckt ger goda förutsättningar för att bli helt frisk från sjukdomen och därför uppmanar cancerfonden män från 50 år och uppåt att testa sig. 

Vill uppmuntra män att testa sig

ATG är en av sponsorerna för Mustaschkampen, och på deras hemsida har de publicerat en video där Peter Forsberg går till läkaren och genomför ett PSA-prov. Peter samtalar med en överläkare som berättar om fördelarna med provet och att det kan rädda liv eftersom cancern kan upptäckas innan den har gett symtom. Syftet med videon är att uppmuntra män till att själva gå och testa sig. 

ATG driver en kampanj som heter “Lätta på pungen” och vid köp av en V75 Harry går tio kronor till Mustaschkampen. Parallellt med detta sponsrar de även ATG Hockeyettan, och i år genomförs ett nytt och rikstäckande samarbete för att tillsammans samla in pengar till förmån för Mustaschkampen och cancerforskningens arbete inom prostatacancer. Många hockeyfans är insatta och visar sitt engagemang i Mustaschkampen. Detta har gett goda förutsättningar för ATG att satsa på ett större samarbete mellan olika klubbar till förmån för Mustaschkampen. 

Sveriges modigaste ”mustasch”

Startskottet för samarbetet ägde rum den 31 oktober med att Hammarby hockeylag fick sina mustascher trimmade i omklädningsrummet av två barberare. Linus Carlssons mustasch har fått uppmärksamhet i media och sägs vara Sveriges modigaste mustasch. Istället för att trimma till en traditionell mustasch valde han att klippa en mustasch på huvudet. Linus är chockad över att den blev så ful men kommer ändå att ha kvar mustasch under tiden som mustaschkampen pågår. Han hoppas att hans mustasch ska uppmuntra folk att ge ett bidrag till forskningen av prostatacancer. 

Den uppmärksammade ”mustaschen”. (Foto: ATG)

Alla lag i Hockeyettan har startat upp egna insamlingar för att samla in pengar till forskning inom prostatacancer. Som en extra sporre för lagen och deras supportrar har ATG dragit igång en tävling. Det lag som lyckas med att samla in mest pengar till Mustaschkampen under november månad kommer att delges ett pris på 50 000 kronor. 

Share2046Tweet1279
Daniel Lilja

Daniel Lilja

Webbredaktör
32-årig journalist från Stockholm med särskilt intresse för nyhetsjournalistik inom ekonomi, politik, internationella händelser och teknik.

  • Populärt
  • Kommentarer
  • Senaste nyheter
Schweizisk Flagga, Foto: AFP PHOTO / FABRICE COFFRINI / AFP / FABRICE COFFRINI

Schweiz inför en restriktivare flyktingpolitik

MrKoll.se visar fullständiga personnummer.

Här är sajten som visar ditt fullständiga personnummer för potentiella bedragare

Så går ett coronatest till

Så går ett coronatest till

Så mycket får en flykting i ekonomisk ersättning

Se när muslimer förstör för människor under cermonin av sörjandet för offren i Munchen – skanderar ”Allahu Akbar”

Längtar efter att få bära slöja – det ger kvinnor makt över männen

Revolution inom Robotik: Yangs Forskning

Robotar som lär av varandra kan revolutionera industrin

Svenskarnas förståelse för AI behöver förbättras

Hackare som utför cyberbrott

Cyberrisker under Black Friday: Viktigt för både återförsäljare och konsumenter

ABC Nyheter – Nyheter som gör skillnad

ABC Nyheter Sverige – Alla rättigheter förbehållna.

Nyhetskategorier på ABC Nyheter

  • Sverige
  • Utrikes
  • Nöje
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Politik
  • Insändare
  • Krönikor
  • Kontakt

Följ oss i sociala medier

No Result
View All Result
  • Sverige
  • Utrikes
  • Nöje
  • Debatt
  • Ekonomi
  • Politik
  • Insändare
  • Krönikor
  • Kontakt

ABC Nyheter Sverige – Alla rättigheter förbehållna.