Arla vill sälja kolsyrad mjölk

Mjölk

Mjölkproducenten Arla har nyligen meddelat att man kommer börja tillverka bubbliga mjölkdrycker. Nu vill man utmana de stora läsktillverkarna och hoppas på att lansera de nya mjölksorterna senast 2020.

Enligt Arlas senaste pressmeddelande som publicerades i Dagens Teknik är mjölkjätten redo för att ta ett nytt kontroversiellt kliv i sin produktplacering. Den här gången utmanar man de traditionella läsktillverkarna genom att lansera kolsyrade mjölkdrycker tillsammans med dotterbolaget Cocio. Produkterna väntas nå matbutikerna innan 2020.

Vill fördubbla försäljningen av mjölkprodukter

De kolsyrade produkterna står fortfarande i ett produktionsstadium, men enligt Arla kommer de bestå av kolsyrad mjölk blandat med fruktdrycker, alternativt energidrycker och te. I sortimentet kommer det även finnas produkter tillverkade av yoghurt och vassle.

– Genom att närma oss dryckesmarknaden mer strategiskt kan vi fördubbla försäljningen av flytande mjölkprodukter och ta vara på stora tillväxtmöjligheter för Arla. Med mjölkbaserade varumärkesdrycker kan vi skapa mer värde åt våra ägarbönder, säger Hanne Søndergaard, Executive Vice President för Marketing & Innovation på Arla i pressmeddelandet.

Marknadsrapporter tyder på att mjölkindustrin vuxit kraftigt, särskilt utanför Europa. Arla vill dock satsa på att bli den ledande mjölkleverantörer av mjölkdrycker i Skandinavien. Produktionen av de kolsyrade mjölkprodukterna påbörjas om drygt två månader.

Kommentarer

kommentarer

Kommentera